Met deze infodesk wil ik u meer informatie geven van belangrijke dokumenten en procedures.

Ook lichten wij enkele belangrijke aspecten op over de belangrijkste dokumenten zoals de NIE en de IBI.

Met onze** INFO BLOG **zal u met regelmaat de laatste nieuwtjes en belangrijke informatie kunnen lezen.

Maar eerst licht ik een sluier op van de Canarische administratieve rompslomp. Na het lezen van dit artikel zal je beter begrijpen hoe ze hier werken. Zo zal je merken dat wat wij van hun verwachten meestal niet hetzelfde is als datgene zij gaan bieden. Met onze Belgische achtergrond zijn wij recht toe recht aan en verwachten wij voor alles en nog wat duidelijkheid en dit in tegenstelling tot de Spaanse levenswijze. Wij staan daar soms niet bij stil en deze misverstanden kunnen soms wrevel en ongeduld opwekken. Onze cultuur verschilt met de Spaanse cultuur. En daar beginnen de meeste misverstanden. Verwacht nooit op administratief vlak dezelfde snelheid van antwoord als vanuit België. Wij zijn hier hun gast en ook hier dienen wij ons aan te passen aan hun cultuur en levenswijze. Aanschuiven en wachten is hier een begrip en een steeds weerkerend werkwoord : hacer la cola. De spanjaard berust zich hierin waar wij in tegenstelling meer ongeduld hebben... En dat is juist één van de redenen waardoor wij hebben beslist om naar Tenerife te komen. Onthaasten, ontstressen....

Belgen houden van duidelijkheid, Spanjaarden van dubbelzinnigheid. Water en vuur dus...

Wij Belgen houden van duidelijkheid, de Spanjaarden van dubbelzinnigheid. Tenerife kent een face-to-face-cultuur.

Tenerife en de administratieve rompslomp.

En vooral de manier hoe het er hier aan toe gaat. Een heel belangrijk punt is hier dat je geduld zult moeten uitoefenen. Heb je geen geduld dan zal je deze moeten ondergaan. Eens je dit artikel gelezen hebt zal je een heel andere kijk hebben van hoe het systeem hier in elkaar steekt. Tenerife is een enorm bureaucratisch eiland, waar u doorgaans niet in het Engels terecht kunt als het gaat om administratieve, juridische en fiscale zaken. Hoe meer papier, dossiers, stempels en handtekeningen, hoe beter…reden waarom er hier minder bomen zijn dan het vasteland Spanje :) Opvallend is dat de gemiddelde Canariër het niet in zijn hoofd zal halen om vergunningen aan te vragen of belastingaangifte te doen zonder externe hulp in te schakelen. Zij weten immers hoe bureaucratisch Tenerife in elkaar steekt. Dus: waarom zou u geen gebruik maken van een gestor? (wat is een gestor?) Onthoud de uitdrukking "en tramites" of "pendiente". Dit betekent "in behandeling" en dit is voldoende bewijs dat er aan een aanvraag of verzoek gewerkt wordt, zelfs als dat nog niet gehonoreerd is. Vermenigvuldig dan de tijd die u denkt dat iets gaat duren met 6 en u komt in de buurt. Maar als iets toch snel en eenvoudig verloopt, beschouw dat dan echt als een gunst! De term “hacer cola”( aanschuiven) is hier een werkwoord en een begrip tegelijkertijd. Verwacht niet dat men hier veel Engels spreekt. Mensen die boven een bepaalde leeftijd zijn, hebben nooit Engels geleerd op school. Jongeren kunnen meestal wel Engels lezen, maar zij spreken de taal bijna niet. Verwacht niet dat u geïnformeerd wordt over het verloop van procedures. Het is de bedoeling dat u daar zelf achter komt. Waar het gaat om belangrijke juridische besluiten, ontvangt u wel altijd een aangetekend schrijven. En nu komen we aan het hoofdstuk waar velen van ons de mist in gaan……Zaken worden persoonlijk besproken, niet schriftelijk. Spanje kent een face-to-face-cultuur. Een beleefde of boze brief schrijven helpt niet, die komt onderaan de stapel te liggen en wordt zelden beantwoord. Voor bepaalde klachten of bezwaren bestaan speciale formulieren, die verkrijgbaar zijn bij de gemeentehuizen en de politieposten. En dan zijn er nog de zgn. "Hojas de Reclamacion", dit zijn officiele genummerde klachtenformulieren. Deze formulieren moeten in behandeling genomen worden en beantwoord worden (maanden). Wij Belgen houden van duidelijkheid, de Spanjaarden van dubbelzinnigheid. Als je op je strepen staat, word je te verstaan gegeven wat de regels zijn. Ambtenaren zijn eraan gewend om zaken op een onofficiële manier te regelen. Als ze willen, slaan ze u met de regels om de oren, maar als u niet te moeilijk doet, zal het ze een zorg zijn. Een bekende truc om van een lastig persoon af te komen, is hem of haar te verstaan te geven dat er bepaalde documenten ontbreken en dat de aanvraag pas in behandeling wordt genomen zodra de papierwinkel compleet is. Tegen de tijd dat u terug bent met de juiste papieren, zit er een andere ambtenaar achter het loket, die u vertelt dat die extra papieren helemaal niet nodig waren. Met andere woorden: de eerste ambtenaar heeft zijn doel bereikt, namelijk van u af zijn omdat u te moeilijk deed... Als u denkt dat u in Europa woont en dat daarom alle regels in alle Europese landen hetzelfde zijn, dan komt u bedrogen uit. Natuurlijk heeft u gelijk, maar de Europese Unie heeft geen machtsmiddelen om de individuele lidstaten haar eigen regels zonder meer op te leggen. Gebeurt dit wel, dan kunt u naar het Europees Hof stappen. Veel succes.

Daarom hebben wij deze infodesk gecreeërd zodat u kennis heeft van de belangrijkste basisdokumenten zoals NIE, IBI, CIF, enz…

Ik kan de noodzaak van een goede bijstand bij de aankoop van een woning niet genoeg onderstrepen. In de jaren dat ik hier reeds actief ben, heb ik al schrijnende toestanden meegemaakt. En geloof me, het kan soms vele jaren later een hoop kopzorgen en veel meer geld kosten om die zaken weer recht te trekken. Soms komt het pas uit als de betrokkene reeds overleden is en dan zitten de erfgenamen met de problemen. Je kan hier niet, zoals in België of Nederland, rekenen op de notaris alleen. Voor onze klanten die bij ons een woning kopen geen nood daar wij alles in handen nemen en in goede banen leiden. Lees meer hierover: