Wonen en verblijven, de administratieve procedures.

In dit hoofdstuk leggen wij uit hoe u zich inschrijft bij de administratie:

Om zodoende alle papieren te verwerven welke voorgeschreven zijn door de Spaanse of Belgische/Nederlandse wetgeving voor een verblijf van meer dan 180 dagen per jaar of voor een permanent verblijf.

Voor onderdanen uit de Europese Unie zijn er geen bijzondere maatregelen vereist. Voor een verblijf van MINDER dan 3 maanden moet u in het bezit zijn van een geldige identiteitskaart of een geldig paspoort en voor kinderen jonger dan 12 jaar een certificaat MET foto. Voor een verblijf van langer dan 3 maanden moet sedert 02/04/2007 geen "Tarjeta de Residentia" meer aangevraagd worden, maar is er nu een inschrijvingsattest vereist. Dit attest wordt afgeleverd door het "Oficina de Extranjero" of als er geen Oficina is dan bij het lokale politiebureau. Men noemt deze ook de "groene NIE"

Verder zijn er nog de volgende documenten :

Inschrijving in de gemeente (empadronamiento)

Het identificatienummer voor buitenlanders (NIE) Het inschrijvingsattest als inwoner van de EU (Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión). Door het verdwijnen van de "Tarjeta de Residentia" is het moeilijker geworden om zich te kunnen identificeren. Belgen zijn nog in het bezit van een identiteitskaart maar Nederlanders hebben een paspoort, wat op zich niet zo klein is. Hierna staat in het kort hoe Nederlanders een identiteitskaart kunnen aanvragen.

Het inschrijvingsattest als inwoner van de EU (Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión) Alle personen die meer dan 3 maanden in Spanje verblijven, moeten zich inschrijven in het Register voor Buitenlanders. Vanaf 02/04/2007 worden er geen residentiekaarten (Tarjeta de Residencia) meer afgeleverd, maar de kaarten behouden hun geldigheid tot hun vervaldag. OPGELET: Dit attest is geen identificatiebewijs, u dient dus uw Belgische/Nederlandse identiteitskaart of paspoort bij u te hebben.

Aanvraag: Waar: Oficina de Extranjería in uw buurt of het plaatselijk politiecommissariaat.

Vereiste documenten (origineel en kopie):

  • Het aanvraagformulier EX 18 te verkrijgen bij het politiekantoor in Adeje
  • Geldig paspoort of identiteitskaart
  • Een bewijs van betaling op de bank dat de taks van 10.30,-€ betaald is
  • Uw vorige originele NIE nummer behalve als het uw eerste aanvraag is

Inschrijving bij de gemeente (Empadronamiento) Dit is een probleemloze procedure maar het is een belangrijk document.
Aanvraag: bij het gemeentehuis of Ayuntamiento van waar u uw woning hebt gekocht of gaat verblijven.

Vereiste documenten:

  • Formulier dat de gemeente u verstrekt en dat u moet invullen
  • Geldig paspoort of identiteitskaart
  • Trouwboekje
  • Getuigschrift van woonplaats (eigendomsbewijs,huurcontract, telefoonrekening, etc.)

Het NIE nummer (Número de Identificación de Extranjero). Iedereen die een activiteit uitoefent, een woning of een wagen wenst te kopen dient een NIE nummer te hebben. Het is tevens een persoonlijk nummer. Het is niet verplicht dergelijk nummer te bezitten maar in de praktijk kan men niet zonder. Men heeft het nodig om een bankrekening te openen, een telefoonaansluiting aan te vragen, om de kaart van de sociale zekerheid aan te vragen enz. Vraag het nummer dus zo snel mogelijk aan. Belangrijk: Het NIE nummer wordt aangevraagd samen met het "Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión" met het formulier EX 16

Vereiste documenten:

  • Uw origineel paspoort of identiteitskaart + 1 kopie
  • Het NIE aanvraagformulier ex 16 voor de witte NIE en ex 18 voor de groene NIE
  • Bewijs van betaling Mod 790 voldaan en afgestempeld bij de bank (witte NIE9.30,-€, groene NIE 10.30,-€)

Iedere buitenlander die een onroerend goed bezit moet in het bezit zijn van een NIE nummer. Logisch gevolg is dan ook dat de begunstigden van een erfenis of schenking in het bezit moeten zijn van dit nummer.

Opgelet uw NIE heeft een geldigheid van 3 maanden. Om een vaste (groene) permanente NIE te bekomen:

  • Uw origineel paspoort of identiteitskaart + 1 kopie
  • Het NIE aanvraagformulier
  • Bewijs van betaling Mod 790
  • Bewijs van prive medische verzekering voor een minimum van 1 jaar
  • Bewijs van vaste inkomsten of pensioen (in het spaans vertaald) of een spaans bankuitreksel waar men +/- 5000€ /persoon heeft

Voor onze klanten die bij ons een woning aankopen geen nood. Deze klanten krijgen van ons een volledige begeleiding in de aan en na-koop van hun woning zodat al deze problemen vermeden worden. Meer info hieronder: