Bij ons een woning verkopen

Uw woning verkopen in vertrouwen

Je hebt beslist om uw eigendom in Tenerife te verkopen. Waar kan je dan hiervoor terecht? Plaatselijke media, via kennissen en/of makelaarskantoren…

Eerst en vooral dient u rekening te houden met diverse factoren die van belang zijn om niet alleen de verkoop van uw woning tot een succes te laten verlopen maar ook de juridische en fiscale verplichtingen die hiermee gepaard gaan na te komen.

Diverse kanalen stellen uw woning te koop waarbij na verkoop in vele gevallen het werk maar half is afgerond. Nadien moet u dan via andere kanalen nogmaals een gestor onder de arm nemen om de verkoop van uw woning in Tenerife volledig te kunnen afsluiten. Wat niet alleen extra tijd vergt maar ook extra financiële kosten met zich meebrengt…

Velen vergeten ook dat 1 jaar na de verkoop van uw woning u recht heeft om de door U gestorte Retentie van 3% aan te vragen bij de Spaanse belastingsdiensten!

En misschien wenst u het in alle discretie te verkopen? Dit noemen wij dan een stille verkoop... Wanneer U bij ons terecht komt, nemen wij het gehele verkoopsproces van U over en doen wij de volledige opvolging van de verkoop.

Of u nu in België bent of in Tenerife. U hoeft zich niets meer aan te trekken van de juridische en fiscale rompslomp. Denk maar aan het afsluiten van uw water, elektriciteit, internet,enz….

Waarom uw woning in Tenerife verkopen bij ons ? :

  • Onze website heeft een hoge score bij de zoekmachines op internet. Wij staan steeds op pagina 1 en dit op de eerste, tweede of derde plaats van de zoekresultaten.
  • Wij focussen ons vooral op het Belgische publiek. De Belgen zijn in Europa één van de grootste kopers van vastgoed in Tenerife
  • Wij doen stille verkopen: dwz dat, indien u dit wenst, wij uw eigendom in Tenerife in alle discretie verkopen. Dit kan omdat wij een wachtlijst van Belgische klanten hebben die een woning willen kopen in Tenerife en rustig wachten op de woning die aan hun normen voldoet.
  • Wij zijn er gekend voor om de administratieve en fiscale opvolging tot in de puntjes af te werken
  • Buiten onze website hebben wij een uitgebreid klantenbestand

Hoe gaan wij te werk:

Uw woning verkopen zonder zorgen

Na onze afspraak komen wij uw eigendom bezoeken en voeren wij een gratis taxatie uit. Nadien doen wij een fotoshoot van uw pand en verzamelen alle relevante informatie. Wij informeren U ook ter plaatse welke verplichtingen dienen gedaan te worden ivm inhoudingen voor de verkoop van uw woning (zie hieronder bij kosten). Ook krijgt U waardevolle aanbevelingen over de beste manier om uw woning voor te bereiden op de verkoop.

En vanaf hier nemen wij de verkoop van U over. U hoeft enkel te wachten op afspraken voor het bezoeken van uw pand. De potentiële klanten die het pand zullen komen bezoeken zijn klanten die passen in het profiel van uw woning. Dwz dat wij geen “random” bezoeken doen. Enkel en alleen de klanten die in het profiel passen, de foto´s hebben gezien en bevestigd hebben dat zij interesse tonen worden uitgenodigd om de woning te bekijken. Indien u niet in Tenerife bent is het raadzaam om ons een sleutel te geven, zodat wij na afspraak de woning kunnen tonen. Wanneer wij een koper hebben die uw pand gaat kopen, gebeurt het volgende : Na het tekenen van de verkoopsovereenkomst zal de koper een voorschot van 10% storten op uw rekening. Vanaf dan is de verkoopsovereenkomst bindend voor beide partijen. Vervolgens bereiden wij alles voor om naar de notaris te gaan. Na het tekenen van de akte bij de notaris gaan wij vervolgens:

  • Elektriciteit op naam van de nieuwe eigenaar zetten
  • Idem voor water, vuilnis en internet
  • Wij gaan de 3% retentie bij Hacienda voldoen (zie hieronder).
  • Alsook de plus valia of meerwaarde taks van de woning (zie hieronder).
  • Indien nodig werken wij de procedure af bij de bank waar U toen een hypothecaire lening had in Spanje.

Welke documenten hebben wij nodig:

  • Een kopie van uw akte
  • Een kopie van het Energie Prestatie Certificaat. Indien U (nog) geen heeft, zorgen wij hiervoor.
  • Uw laatste factuur van water en electriciteit
  • Bewijs van de betaling van IBI (jaarlijkse betalin van het kadaster)
  • Bewijs dat de 'Comunidad' (Syndic) betaald is
  • Bewijs van betaling van de vuilnisdienst
  • Een kopie van uw NIE en paspoort/identiteitskaart
  • Als u nog een hypotheek hebt op de woning, de contactgegevens van uw bank.

Wat zijn de kosten als u verkoopt in Tenerife als niet-resident?

  • Plus Valia Tax: dit is een belasting die u dient te betalen aan de gemeente. Hij wordt berekend op basis van de belastbare waarde van het onroerend goed en het aantal jaren dat is verstreken sinds het pand werd aangekocht. Doorgaans wordt dit bedrag bij de notaris ingehouden door de koper, zodat hij er zeker van is dat deze tax betaald wordt.
  • 3% Retentie of roerende voorheffing op de Vermogenswinstbelasting. Vermogenswinstbelasting is een belasting op de meerwaarde, de winst die u maakt op de verkoop. Als u het pand meerdere jaren in uw bezit had, dan zal de verkoopprijs beduidend hoger zijn dan uw toenmalige aankoopprijs. De koper houdt bij U 3% in en wij zullen deze binnen de 30 dagen betalen aan de Spaanse autoriteiten, u ontvangt daarvan een bewijs. Op die manier wil de overheid vermijden dat u na de verkoop het land verlaat en nooit meer terugkeert en zodoende geen vermogenswinstbelasting betaalt.
  • Onze commissie voor het verkopen van uw pand (5%). Hou rekening dat wij in onze commissie de volledige verkoopsprocedure zelf opvolgen en U hierbij een advokaat uitspaart.

Voor meer gedetailleerde uitleg aarzel niet om ons te kontakteren.