Een Woning Verkopen
Je hebt beslist om uw eigendom in Tenerife te verkopen. Waar kan je dan hiervoor terecht?
​
Eerst en vooral dient u rekening te houden met diverse factoren die van belang zijn om niet alleen de verkoop van uw woning tot een succes te laten verlopen maar ook de juridische en fiscale verplichtingen die hiermee gepaard gaan na te komen.
Waarom uw woning in Tenerife verkopen bij ons ?
100% gemoedsrust
Diverse kanalen stellen uw woning te koop waarbij na verkoop in vele gevallen het werk maar half is afgerond. Nadien moet u dan via andere kanalen nogmaals een gestor onder de arm nemen om de verkoop van uw woning in Tenerife volledig te kunnen afsluiten. Wat niet alleen extra tijd vergt maar ook extra financiële kosten met zich meebrengt…
​
Velen vergeten ook dat 1 jaar na de verkoop van uw woning u recht heeft om de door U gestorte retentie van 3% aan te vragen bij de Spaanse belastingdiensten!
En misschien wenst u het in alle discretie te verkopen?
Wanneer U bij ons terecht komt, nemen wij het gehele verkoopproces van U over en doen wij de volledige opvolging van de verkoop.
​
Of u nu in België bent of in Tenerife. U hoeft zich niets meer aan te trekken van de juridische en fiscale rompslomp. Denk maar aan het afsluiten van uw water, elektriciteit, internet, enz… Kortom, wij ontzorgen u volledig.
Na onze afspraak komen wij uw eigendom bezoeken en voeren wij een gratis taxatie uit.
Nadien doen wij een fotoshoot en/of drone opname van uw pand en verzamelen wij alle relevante informatie. Wij informeren U ook ter plaatse welke verplichtingen dienen gedaan te worden ivm inhoudingen voor de verkoop van uw woning (zie hieronder bij kosten). Ook krijgt U waardevolle aanbevelingen over de beste manier om uw woning voor te bereiden op de verkoop.
​
En vanaf hier nemen wij de verkoop van U over. U hoeft enkel te wachten op afspraken voor het bezoeken van uw pand. De potentiële klanten die het pand zullen komen bezoeken zijn klanten die passen in het profiel van uw woning.
D.w.z. dat wij geen “random” bezoeken doen. Enkel en alleen de klanten die de foto's reeds hebben gezien en bevestigd hebben dat zij interesse tonen worden uitgenodigd om de woning te bekijken. Indien u niet in Tenerife bent is het raadzaam om ons een sleutel te geven, zodat wij na afspraak de woning kunnen tonen.
​
Wanneer wij een koper hebben gebeurt het volgende : na het tekenen van de verkoopovereenkomst zal de koper een voorschot van 10% storten op uw rekening. Vanaf dan is de verkoopovereenkomst bindend voor beide partijen. Vervolgens bereiden wij alles voor om naar de notaris te gaan.
Na het tekenen van de akte bij de notaris gaan wij vervolgens:
-
Elektriciteit op naam van de nieuwe eigenaar zetten
-
Idem voor water, vuilnis en internet
-
Wij gaan de 3% retentie bij Hacienda voldoen (zie hieronder).
-
Alsook de plus valia of meerwaarde taks van de woning (zie hieronder).
-
Indien nodig werken wij de procedure af bij de bank waar U toen een hypothecaire lening had in Spanje.
Welke documenten hebben wij nodig:
-
Een kopie van uw akte
-
Een kopie van het Energie Prestatie Certificaat. Indien U (nog) geen heeft, zorgen wij hiervoor.
-
Uw laatste factuur van water en electriciteit
-
Bewijs van de betaling van IBI (jaarlijkse betaling van het kadaster)
-
Bewijs dat de 'Comunidad' (Syndic) betaald is
-
Bewijs van betaling van de vuilnisdienst
-
Een kopie van uw NIE en paspoort/identiteitskaart
-
Als u nog een hypotheek hebt op de woning, de contactgegevens van uw bank.
Wat zijn de kosten als u uw woning verkoopt in Tenerife als niet-resident?
-
Plus Valia Tax: dit is een belasting die u dient te betalen aan de gemeente. Wij leggen u volledig uit hoe deze wordt berekend.
-
3% Retentie of roerende voorheffing op de Vermogenswinstbelasting. Vermogenswinstbelasting is een belasting op de meerwaarde, de winst die u maakt op de verkoop. Ook hier verschaffen wij u de volledige uitleg.
-
Een fee voor ons als makelaar die de kosten van bovenstaande dekt. Deze fee wordt eerst samen besproken.